Yaşam Boyu Öğrenme
Öğrenme beşikten mezaradır, yolda
yürürken bile bir şeyler öğrenebilir ve bunu hayatınız boyunca sürdürerek
kendinizi günden güne geliştirebilirsiniz. Bu
nedenle ilk konu olarak Yaşam Boyu Öğrenmeyi ele alalım.
Yaşam Boyu Öğrenme ; öğrenme öğrenmedir kuramından çıkmış olup aslında hepimizin kısmen uyguladığı bir öğrenme yoludur. Özellikle ,günümüzdeki teknoloji gelişimi ve bu sayede bilgiye ulaşmanın kolaylaşmasıyla ve yaşamımızın her anında kullandığımız cep telefonlarımız ile bu daha mümkün olabiliyor.
Sadece öğretmen adayları için değil aynı zamanda farklı meslekteki bireyler için de bu konu önem taşıyor.
Öncelikle konuyu biraz açalım . Yaşam boyu öğrenmenin 3 temel bileşeni vardır. Bunlar ;
Örgün öğrenme : Okul vb gibi ortamlarda olup öğrenim sonundaki başarı , belge ya da sertifika ile ödüllendirilir. Okulda öğrenilecek bilgiler öğrenciler tarafından belirlenmez. Bu yönüyle sınırlıdır. Kazanımlar ve belli bir plan vardır.
Yaygın öğrenme :. Halk eğitim merkezleri , sanat eğitim merkezleri gibi kurumlar yaygın eğitim vermektedirler. Katılımcıların ihtiyaçları ve istekleri doğrultusundadırlar. Kazanımlar ve belli bir plan vardır.
İnformal öğrenme : Herhangi bir eğitim kurumu aranmaksızın bireyin yaşadığı doğada öğrendiği şeyleri kapsar . Örneğin bir babanın , çocuğuna el öpmeyi öğretmesi. Kazanımlar vardır fakat yazılı bir plan yoktur.
Bu temel öğeleri geliştirecek 3 temel öğe ise ;
Yaşam Boyu Öğrenme ; öğrenme öğrenmedir kuramından çıkmış olup aslında hepimizin kısmen uyguladığı bir öğrenme yoludur. Özellikle ,günümüzdeki teknoloji gelişimi ve bu sayede bilgiye ulaşmanın kolaylaşmasıyla ve yaşamımızın her anında kullandığımız cep telefonlarımız ile bu daha mümkün olabiliyor.
Sadece öğretmen adayları için değil aynı zamanda farklı meslekteki bireyler için de bu konu önem taşıyor.
Öncelikle konuyu biraz açalım . Yaşam boyu öğrenmenin 3 temel bileşeni vardır. Bunlar ;
Örgün öğrenme : Okul vb gibi ortamlarda olup öğrenim sonundaki başarı , belge ya da sertifika ile ödüllendirilir. Okulda öğrenilecek bilgiler öğrenciler tarafından belirlenmez. Bu yönüyle sınırlıdır. Kazanımlar ve belli bir plan vardır.
Yaygın öğrenme :. Halk eğitim merkezleri , sanat eğitim merkezleri gibi kurumlar yaygın eğitim vermektedirler. Katılımcıların ihtiyaçları ve istekleri doğrultusundadırlar. Kazanımlar ve belli bir plan vardır.
İnformal öğrenme : Herhangi bir eğitim kurumu aranmaksızın bireyin yaşadığı doğada öğrendiği şeyleri kapsar . Örneğin bir babanın , çocuğuna el öpmeyi öğretmesi. Kazanımlar vardır fakat yazılı bir plan yoktur.
Bu temel öğeleri geliştirecek 3 temel öğe ise ;
Süreklilik:
Eğitim adı verilen süreç insanın yaşamının belli bir döneminde başlayıp ölümüne
kadar sürmektedir. Yaşam boyu öğrenmenin temeli de budur. Sürekli öğrenme
yoluyla beyindeki olumsuz programların etkisi ortadan kaldırabilir. İnsan beyni
bir bilgisayar gibidir. Çalışmasını sağlayan programların sürekli güncellenmesi
amaca uygun çalışmasını sağlar. Yaşam boyu öğrenme beyindeki programların
güncellenmesini sağlayarak, gerçeklerle uyumlu bir yaşam sürdürülebilmesini
kolaylaştırabilir.
Yaratıcılık:
Yaşam boyu olgusunun temel amaçlarından biri bireyin yaratıcılığını
geliştirmek, onu içinde bulunduğu yaşamın bir parçası yapmaktır.
Öğrenme: Kişinin kendi
kendine öğrenmesi yaşam boyu öğrenmenin önemli bir öğesidir.
Gün içerisinde bir sürü
bilgi edinirsiniz. Bu bilgiler sizin için gerekli de olabilir gereksiz de ve bu
bilgiler sizin beyninizde derin yapı kısmına ya da yüzey yapı (sürekli kullanılan
bilgiler buraya depolanır) kısmına da yerleşebilir. Tüm bunlara karar vermek
sizin elinizdedir. Teknolojiyi doğruya kullanım, öğrenme isteği ve ne aradığını
bilmek burada büyük önem taşıyor.
Çevrenizdeki insanlara bu alışkanlığı kazandırmak, bu konuda atabileceğiniz büyük bir adımdır. Merak ettiğiniz bir konuyu “akşam evde bakarım yaaa” diyerek geçiştirmeyip hemen o anda araştırarak işe ilk önce kendinizden başlayabilirsiniz. Çeşitli uygulamaları indirebilirsiniz.
Aşağıda bir öğretmenin Yaşam Boyu Öğrenmede bilinç uyandırmak için okullarda uygulayabileceği birkaç yöntem mevcuttur.
Çevrenizdeki insanlara bu alışkanlığı kazandırmak, bu konuda atabileceğiniz büyük bir adımdır. Merak ettiğiniz bir konuyu “akşam evde bakarım yaaa” diyerek geçiştirmeyip hemen o anda araştırarak işe ilk önce kendinizden başlayabilirsiniz. Çeşitli uygulamaları indirebilirsiniz.
Aşağıda bir öğretmenin Yaşam Boyu Öğrenmede bilinç uyandırmak için okullarda uygulayabileceği birkaç yöntem mevcuttur.
1) Anket :
Bu aşamada öğrencilerin öğrenme kaygılarını, imkanlarını, yeterliliklerini,
isteklerini ve ihtiyaçlarını test etmemizi sağlayacaktır.
2) Bilgilendirme konferansı : Öğrencilerin, öğretmenlerin ve velilerin katılacağı bir konferans oluşturup yaşam boyu öğrenme hakkında bilgi verme amacında düzenlenecek. Bu konferansta aşağıdaki maddelere dikkat vererek bilgi aktarımı yapılacaktır.
2) Bilgilendirme konferansı : Öğrencilerin, öğretmenlerin ve velilerin katılacağı bir konferans oluşturup yaşam boyu öğrenme hakkında bilgi verme amacında düzenlenecek. Bu konferansta aşağıdaki maddelere dikkat vererek bilgi aktarımı yapılacaktır.
- Öğrenme kültürü yaratılması:
Öğrenmenin yaşam biçimi haline getirilerek entelektüel merak, kritik düşünme ve
öğrenmeden zevk alış şeklinde öğrenme kültürü oluşturulması.
- Portfolyo Hazırlanılması : Bireyin kendi öğrenmesini planlayabilme ve kontrol edebilmesi için gereklidir.
- Öğrenme düzeyini belirleyici ölçütler takımı oluşturulması: Öğrenme kalitesine ilişkin ölçütlerin kullanılarak öğrenme kalitesinin geliştirilmesi.
- Öğrenme ortamlarına erişimde kolaylık sağlanması: Birçok kaynaktan bilgiye ulaşabilme ve bilgiye değer biçebilme yoluyla, her tür grubun her ortamda bilgiye erişiminin kolaylaştırılması.
- Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak öğrenme: Bilgi hızla değiştiğinden dolayı bilgiye ulaşma ve elde etme yollarının öğretilmesi.
-Geri dönüt grupları oluşturma: Çeşitli gruplar olarak –algın öğrenme yöntemi yardımıyla – tecrübelerin ve edinilen bilgilerin bir kısmının paylaşılması.
- Portfolyo Hazırlanılması : Bireyin kendi öğrenmesini planlayabilme ve kontrol edebilmesi için gereklidir.
- Öğrenme düzeyini belirleyici ölçütler takımı oluşturulması: Öğrenme kalitesine ilişkin ölçütlerin kullanılarak öğrenme kalitesinin geliştirilmesi.
- Öğrenme ortamlarına erişimde kolaylık sağlanması: Birçok kaynaktan bilgiye ulaşabilme ve bilgiye değer biçebilme yoluyla, her tür grubun her ortamda bilgiye erişiminin kolaylaştırılması.
- Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak öğrenme: Bilgi hızla değiştiğinden dolayı bilgiye ulaşma ve elde etme yollarının öğretilmesi.
-Geri dönüt grupları oluşturma: Çeşitli gruplar olarak –algın öğrenme yöntemi yardımıyla – tecrübelerin ve edinilen bilgilerin bir kısmının paylaşılması.
Yaşam boyu öğrenme sonsuz bir kavram bence de...Yasimiz kac olursa olsun Ogrenmekten hic bikmayalim.cok güzel bir yazı olmuş...emeğine saglik...
YanıtlaSil